Weekend Brabantse Wal met de VWG

Donderdag 25 mei 2017

We hebben bijna nog geen stap gezet of de eerste mooie waarneming wordt al gedaan. Het is een koekoek die met deze eer gaat strijken. Ik ben natuurlijk weer net te laat en zie hem van achteren als hij weg gevlogen is. Het lang verwachte weekend naar de Brabantse Wal is begonnen en de eerste stop is bij Oostvoorne. We zijn met 21 vogelaars en de stemming zit er meteen goed in. We lopen tussen het riet richting de vogelkijkhut die aan de einde van het pad schijnt te liggen. We horen cetti’s zanger, rietzangers, bosrietzanger, rietgorzen, kleine karakiet en zien in de lucht veel meeuwen en visdiefjes. We zien onderweg een hele harige bruin zwarte rups en deze wordt herkent als de rups van de Franse Beer vlinder.

Bij de kijkhut heb ik al snel een ree in beeld met daarvoor een mooie grote zilverreiger. Ook bij deze vogelkijkhut zitten de kijkgaten precies verkeerd en zonder je rug te verdraaien is het onmogelijk om lang te blijven kijken. Er wordt een nonnetje gespot wat om deze tijd van het jaar ook wel een beetje bijzonder is. Het weer werkt enorm mee en het is heerlijk om buiten te zijn. Terug bij de auto doen we natuurlijk eerst een “achterbakkie” en uiteraard ontbreekt de heerlijke boterkoek van Ans ook deze keer niet. We hadden er met het aantal boterhammen al rekening mee gehouden…hahahaha!

Vandaag rijden we over alle Zeeuwse eilanden voordat we eindigen in Hoogerheide waar ons huisje voor de komende drie nachten is. We rijden van Oostvoorne naar De Kwade Hoek een prachtig mooi natuurgebied vlak bij de kust in de Duinen van Goeree. Er vliegen hier prachtige vlinders maar gelukkig zien we ook vogels. Bij het eerste uitkijkpunt vliegt van alles, fitis, tjiftjaf maar de grauwe vliegenvanger zorgt voor enige discussie. De foto moest uitkomst bieden

maar helaas de ware soort is nog niet gevonden! De paringsdans van de graspiepers is echt wel heel bijzonder.

Dan rijden we door naar Zonnemaire – Slikken van Bommenede . Als we aankomen is het even schrikken want het stikt hier van de toeristen die zich vermaken in het water. Gelukkig kunnen we doorlopen en hebben we aan de andere kant van het strandje mooi zicht op een zandplaat in het water. Het grasveld waar we overheen lopen stikt van de rietorchissen.

Op de zandplaat zien we al snel drie strandplevieren en die had ik nog nooit gezien en oooooohhhh ze zijn super mooi!  Er vliegen ook veel kleine sterns en er lopen kluten rond. Het is een prachtig gebiedje; die toeristen weten niet wat ze missen!! De volgende stop is bij Rammegors+Krabenkreek (tussen Tholen en Sint Philipsland); een redelijk nieuw gebied maar zeker de moeite van het bezoeken waard.

We zien lepelaars, tureluurs, slobeenden, een grote- en een kleine zilverreiger. Op een paaltje zie ik een roodborsttapuit maar ik krijg hem niet scherp met mijn fototoestel. Ik besluit de extender van mijn fototoestel te verwijderen en leg mijn lens en toestel op de achterbank. Terwijl ik sta te knoeien begint Johan te rijden en hij rijd zo over de tenen van mijn linkervoet. AUW AUW……wat een schrik en het doet zeeeeeeer……….wat een mazzel dat ik mijn grote wandelschoenen aan had want het blijkt achteraf allemaal mee te vallen: een blauwe teen!     Na deze stop rijden we naar Hoogerheide naar het park Familyland waar we drie huisjes hebben gehuurd.

Vrijdag 26 mei 2017

Stipt om 9.00 uur vertrekken we richting Markiezaat, richting bezoekerscentrum Kraaijeberg. Het is alweer stralend weer als we op pad gaan. Het bezoekerscentrum is helaas gesloten dus gaan we op zoek naar de vogelkijkhut. We lopen over een mooi pad met in de verte het water. Het stikt hier van de roodborsttapuiten met jonge en graspiepers maar we zien ook een mooie fazant

en de roofvogel die we zien wordt later een discussie vogel; was het een bruine kiekendief of een zwarte wouw………

De natuur is hier bijzonder mooi! Op een windstille plas staan brandganzen en bergeenden met een prachtige weerspiegeling in het water.

Aan het einde van het pad staat een boerderij en geen vogelkijkhut; we hebben het verkeerde pad gekozen! We maken een praatje met de boer en vragen hoe we bij de hut moeten komen. Een aantal gaan er alsnog naar toe terwijl een aantal bij de boerderij achterblijven om een bakkie koffie te drinken. Jan en ik blijven achter en lopen later op ons gemak terug en bezoeken aan het begin van het pad de hoge uitkijktoren vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het gebied met de vogelkijkhut in de verte.

De volgende stop wordt Halsteren-Oude molen. We komen bij een doodlopende weg waar aan het einde een parkeerplaats is en van waaruit je een 4 km lange wandeling kan maken over het laarzenpad. Het heet hier Het laag en het is een beetje een natgrasland waar ook prachtige bloemen groeien.

Inmiddels is het aardig warm geworden dus water mee, petje op en gaan! We zien kieviten, canadese ganzen, rietzangers, kleine karakiet en sommige zien zelfs een blauwborst. Ook krijgen we een kraai inbeeld die een buizerd weg jaagt; dat is genieten.

We korten de wandeling een klein stukje in omdat de warmte ons parten gaat spelen.

Als we bij de Wouwse Plantage aankomen zijn we de auto van Dik kwijt en wachten we onder de bomen op hen en wordt het een bijzonder gezellig half uurtje. We kunnen de blauwe wandeling niet vinden en gaan op goed geluk het bos in en lopen tot een zandverstuiving waar het pad stopt. Onderweg worden goudvinken en goudhaantjes gehoord en zelfs door iemand gezien. Heel even horen we ook het geluid van een grote bonte specht en natuurlijk roodborstjes en winterkoninkjes. Horen is scoren dus alles komt op de waarnemingen lijst. Mijn energie level is inmiddels gedaald naar nul en ik ben blij als we weer terug zijn bij de auto. Het is mooi geweest voor vandaag; nu wacht ons alleen nog de nachtzwaluw vanavond. Het eten loopt iets gesmeerder dan gisteren zodat we om half 10 kunnen vertrekken om de nachtzwaluw te zoeken.Ton heeft op waarneming.nl gekeken waar hij een paar dagen geleden is gezien en daar rijden we heen. Dit is vlak bij het park waar we zitten dus gelukkig geen lange autorit. We rijden een onverhard pad op, parkeren de auto en zoeken een plek waar hij misschien zou kunnen zitten. We staan nog geen 5 minuten te wachten of we horen hem al snorren. Dit is weer zo’n “magisch moment”! Je moet het een keer gehoord hebben om dit te begrijpen. Echter het mooiste moment is als hij in een boom vlakbij komt te zitten, precies op een tak tegen de heldere achtergrond. Het is inmiddels wel donker maar toch gaan we met z’n allen uit ons dak……GEWELDIG!

Vlak voordat we weg willen vliegt er nog een grote vogel over met een hele snelle vleugelslag er wordt meteen houtsnip geroepen maar niet iedereen is daar van overtuigd. Later als iedereen zijn huiswerk heeft gedaan komt hij inderdaad op de lijst te staan want hij was het wel degelijk! Ook zien we Jupiter duidelijk aan de hemel staan en later bij het huisje zet Lex zijn telescoop neer en zien we hem met drie bijmanen goed in beeld. Tjonge jonge wat een mooie afsluiting van deze heerlijke vogeldag.

Zaterdag 27 mei 2017

Vandaag vertrekken we een half uurtje eerder omdat het een extreem warme dag zal gaan worden. We gaan naar de Kalmthoutse Heide en dus de grens over naar België. We gaan de libellewandeling lopen van ca. 4,5 km.

Een gedeelte van de wandeling loopt door het bos waar we mooie vogels scoren: kuifmees, gekraagde roodstaart, zwartkop, tuinfluiter, roodborst, winterkoninkje, fitis ik weet het allemaal niet meer maar het zijn er veel! Als we uit het bos komen lopen we eerst voorbij een plasje waar veel libellen rond vliegen en op dunne takjes in het water zitten.

Ook zwemt hier een enkele wintertaling die door de zon extra mooi glanst. Als we de heide opgaan komt er een wespendief over gevlogen en natuurlijk ook hier weer veel roodborsttapuiten.

Zoals verwacht is het in de volle zon bloedheet en we nemen halverwege, waar lange banken staan, even een tussenstop.

De wandeling is bijna een kilometer langer dan we dachten en iedereen is blij als we weer bij de auto’s zijn. We gaan uitgebreid koffie drinken met een heerlijk taartje erbij want dat hebben we wel verdiend. Onderweg terug naar het park raken we Bert kwijt en we moeten lang wachten voordat hij het park weer gevonden heeft. We besluiten om nog een kleine wandeling te maken bij Groote meer, vlak bij het park.

Dit is een gebied van Natuurmonumenten en staat vol met rododendrons die nu allemaal in bloei staan. Erg mooi! Er zwemt een dodaars met jong en in een slootje zitten prachtige rode vuurjuffers, blauwe juffers, heidekikkers en groene kikkers. Ook springt er een ree over het veld, hij schrikt zich rot van al die vogelaars. We zijn vroeg terug deze middag en dat komt mooi uit want nu kunnen we nog even naar de Giro kijken in het heerlijke koele huisje. Na een gezellige steengrill maaltijd gaan we toch nog een keer op jacht naar de nachtzwaluw. Er gaan  een aantal mensen mee die de avond ervoor niet mee waren gegaan. Helaas krijgen we hem niet te zien maar we horen ze wel heel goed en dat is ook al een hele belevenis.

Zondag 28 mei 2016

Rond half 10 zijn alle huisjes leeg en de auto’s weer volgeladen en vertrekken we naar de Schakerpolder en de polder bij Scherpenisse. We stoppen langs de kant van de weg, het gebiedje is maar klein maar we zien heel veel kluten met kleine kluutjes, lepelaar, tureluur en dat allemaal op een paar meter afstand.

Dit is echt genieten hoor want die kleine kluutjes zijn zo schattig! Bij de tweede stop mogen we niet het gebied in vanwege het broedseizoen; wel vliegen er een torenvalk en een boomvalk over en met name de laatste laat zich goed zien. Dan maar richting Scherpenisse en onderweg gaan we bij een aantal kijkpunten uit de auto. Ik zie een mooie gele kwikstaart onderweg en gelukkig hebben ze die in de andere auto ook gezien dus komt hij op de lijst.

Bij de laatste stop lopen we op ons gemak naar een grote vogelkijkhut waar je lekker in de schaduw kan zitten. Ook hier zitten de kijkgaten op een onmogelijke hoogte en kan je vanuit de hut niet heel veel zien. Als we de dijk oplopen ziet Ton een enkele goudplevier op het zandplaatje in het water dus weer naar beneden om de telescoop op te zetten en dan is hij goed te zien. Boven op de dijk zagen we nog een kleine zilverreiger langs de kant staan. We eten hier onze lunch op en gaan dan op ons gemak terug naar de auto’s waar we afscheid nemen van elkaar. Het was een TOP weekend met mooie waarnemingen, veel gezelligheid en heeeeeeeeeel mooi weer!

aalscholver, bergeend, blauwborst, blauwe kiekendief, blauwe reiger, boerenzwaluw, bontbekplevier, bonte vliegenvanger, boomklever, boomkruiper, boomleeuwerik, boompieper, boomvalk, bosrietzanger, bosuil, braamsluiper, brandgans, bruine kiekendief, buizerd, canadese gans, cetti’s zanger, dodaars, dwergstern, ekster, fazant, fitis, fuut, gaai, gekraagde roodstaart, gele kwikstaart, gierzwaluw, goudhaan, goudplevier, goudvink, grasmus, graspieper, grauwe gans, groene specht, groenling, groenpootruiter, grote bonte specht, grote lijster, grote stern, grote zilverreiger, grutto, heggenmus, holenduif, houtduif, houtsnip, huismus, huiszwaluw, kauw, kievit, kleine karekiet, kleine mantelmeeuw, kleine plevier, kleine zilverreiger, kluut, kneu, knobbelzwaan, koekoek, kokmeeuw, koolmees, krakeend, kuifmees, kuifeend, lepelaar, meerkoet, merel, nachtegaal, nachtzwaluw, nonnetjes, nijlgans, oeverzwaluw, pimpelmees, putter, rietgors, rietzanger, roodborst, roodborsttapuit, rotgans, scholekster, slobeend, spreeuw, sprinkhaanzanger, stormmeeuw, strandplevier, tafeleend, tjiftjaf, torenvalk, tuinfluiter, tureluur, turkse tortel, veldleeuwerik, vink, visdief, waterhoen, waterral, wespendief, wilde eend, winterkoning, wintertaling, witte kwikstaart, wulp, zanglijster, zilvermeeuw, zwarte kraai, zwarte mees, zwartkop.