Zuid Afrika – 2007

Dit verhaal is nog in bewerking……….

26-10-2007 Amsterdam – Johannesburg

Een rustige vlucht brengt ons van Schiphol naar het vliegveld van Johannesburg in Zuid Afrika waar we ’s avonds om 21u27 landen en waar Koen de reisleider ons al op staat te wachten. In 20 minuten tijd rijden we van het vliegveld naar onze lodge waar we uiteraard meteen in de kamer kunnen en zouden kunnen gaan slapen…..Je kan ook nog wat gaan drinken in een grote gemeenschappelijke ruimte en als we daar voor kiezen zijn er meerdere die er zo over denken en wordt het even een gezellig samen zijn en een kennismaking met onze reisgenoten.

27-10-2007 Graskop/Panoramaroute

Om negen uur vertrekken we richting Graskop dat is richting het noordoosten van de provincie Mpumulanga. Het is slecht weer, koud en regen en dat is niet zoals we verwacht hadden van ZA maar de voorspellingen voor de komende dagen zijn goed dus hopen we op beter. De natuur en omgeving is ook nog niet echt spectaculair maar aangezien we vandaag de panoramaroute rijden moet dat zeker beter worden. Van Johannesburg eerst naar Middelburg en dan door naar Dullstroom om te lunchen in The Rose garden. De tuin doet de naam eer aan, prachtige rozenstruiken en allemaal in bloei en goed onderhouden maar wat vooral belangrijk is, is de lunch zelf. Heerlijke forel! Het eten en drinken is hier echt goedkoop en dat vinden wij Hollanders wel leuk natuurlijk. Buiten het restaurant lopen ze macadamianoten te verkopen, deze noten groeien ook hier in ZA en zijn echt heel erg lekker dus is een zakje snel gekocht en hebben we wat te knabbelen onderweg.

Het natuur onderweg is inmiddels ook al veel mooier geworden; heuvels, bergen, veel groen maar weinig bomen. We stijgen van 700 naar 2000 meter en hebben mooie vergezichten met veel tinten groen en bruin nu de zon is gaan schijnen. Bij het gouddelversdorpje Pilgrims Rest (nu een openluchtmuseum) maken we weer een stop. In het museum zien we de huisjes waar men woonden enzo. Ww lopen nog even door naar het kerkhof, dat boven het dorpje ligt en  waar wel heel bijzondere graven te vinden zijn.

Inmiddels hebben we dus de Panorama route bereikt. DIt is het stroomgebied van de Treur- en Blyde rivier, zo genoemd omdat de reeds doodgewaande Hendrik Potgieter zich hier weer melde bij zijn groep. Hij was in 1840 de leider van de Voortrekkers die op weg waren naar de Indische Oceaan.

28-10-2007 Blyde River Canyon

Vlak bij onze prachtige lodge ligt God’s Window hier vandaan kijk je van een enorme rots uit op een 1500 meter diep ravijn. Je moet eerst natuurlijk nog wel een stukje klimmen en het is hier erg toeristisch wat het niet heel aangenaam maakt. God’s window zelf stelt niet zo veel voor maar het uitzicht is werkelijk prachtig. Als we genoeg gezien hebben lopen we naar het enige stukje Rainforest wat ZA rijk is en op ca. 1670 meter ligt. Erg mooi en de vergezichten onderweg zijn ook mooi om te zien. We zakken weer langzaam af naar beneden en rijden dan naar Lisbon waar een schitterende waterval is. De omgeving is prachtig en we dalen af naar het water waar Jan het niet kan laten en even een duik in het water neemt. Het is toch wel erg koud en hij is er dus ook weer snel uit. Gelukkig schijnt de zon volop vandaag zodat hij weer snel is opgewarmd. Hiervandaan rijden we naar  Bourke’s Luck Potholes, waar de twee rivieren samenkomen, zijn vreemde cirkelvormige uithollingen in de rotsen. Ook hier is de omgeving weer prachtig en gelukkig gaan we hier lunchen zodat we er lekker lang van kunnen genieten. Tijdens het eten verschijnen er Velvet monkeys, dit zijn aapjes met blauwe ballen (ja echt waar!) en hoe blauwer hoe aantrekkelijker voor de vrouwtjes 😉

We rijden verder naar de Blyde river canyon. Het is een gebied van ca. 35 vierkante km met een diepte van 700 m. Hier staan 3 rondavels (rotsen die op Afrikaanse hutjes lijken). Door het zonlicht dat op de rondavels schijnt zien we een oneindige hoeveelheid verschillende kleuren oranje en groen in het landschap: wat prachtig!

Het weer wordt steeds beter en ik vind het hier lekkerder dan in Azië, het is niet zo vochtig maar wel lekker warm inmiddels. We zijn tegen vijf uur weer terug bij onze lodge waar we lekker met elkaar nagenieten van deze prachtige dag.

29-10-2007 Krugerpark

Op zoek naar wild is vandaag het thema. We zijn tegen 10 uur bij het Krugerpark. Het Krugerpark is enorm groot; qua oppervlak beslaat het 3/4 van Nederland. Als de uitbreidingen klaar zijn richting ZImbabwe en Mozambique wordt het park zo groot als heel België! Vandaag rijden we met onze eigen bus door het park en als we nog maar net binnen zijn spotten we al zebra’s en giraffen maar dat zijn niet de enigste wilde beesten die we zien. Het is echt een feest hier en voordat we gaan lunchen hebben we al vier soorten van de big five gespot. WAT GEWELDIG is dit. De leeuwen, die we voor de lunch zien, zijn voor mij het hoogte punt! De beesten die we gezien hebben zijn: zebra, giraf, impala, buffel, olifant, nijlpaard, witte neushoorn, krokodil, gier, zadelbekooievaar, marabo, baviaan, leeuw, wrattenzwijn, duikertje, kudu, waterbok, geelbekneushoornvogel, gnoe, parelhoen, klein lans spreeuw…..indrukwekkend toch zo voor de eerste dag! Op het einde komen er een paar neushoorns richting onze bus; we worden er stil van dat we zoveel moois mee mogen maken.

We overnachten in Berg en Dal in een prachtige lodge midden in de natuur maar wel achter hoge hekken……

30-10-2007 Krugerpark

Om half zeven rijden we weg in een open truck voor onze game drive en je zult het niet geloven we spotten heel snel een luipaard en onze big five is een feit! Jee dat is wel heel gaaf dat we nu al deze prachtige beesten al gezien hebben.

We rijden de hele dag door het park en zien heel veel verschillende kuddes van leeuwen, giraffen, zebra’s, olifanten, buffels…. te veel om allemaal op te noemen. We lunchen op een mooie plek waar heel veel verschillende vogels zijn maar ook apen en zelfs olifanten. Maar ja aan alles komt een eind zo ook aan deze prachtige dag. Gelukkig gaan we er morgenochtend nog een keer op uit!

31-10-2007 Krugerpark en Swaziland Shewula Mountain Camp

Vanmorgen krijgen we ook twee cheetah’s te zien en die zijn werkelijk de mooiste katachtige die ik ooit heb gezien. Als we richting uitgang van het park rijden zien we op een zijweggetjes twee leeuwen liggen, een mannetje en vrouwtje. Ze zien er sterk vermagerd uit en volgens de gids komt dat omdat ze aan het paren zijn. Een leeuw schijnt niet zulk sterk zaad te hebben en moet daarom heel vaak paren alvorens het vrouwtje bevrucht wordt. Ze liggen echt voor pampus midden op de weg en blijven gewoon liggen als onze bus er vlak naast parkeert dus kunnen we ze goed bekijken. Nu ik er over nadenk vind ik het ook wel een beetje fout dat we er zo dicht bij wilde komen  We lunchen we aan de Sabierivier. Het is hier erg mooi en we zien in het water neushoorns met jongen. Voordat we het park uit zijn spotten we nog veel verschillende dieren en kunnen we terugkijken op een paar prachtige dagen in het Kruger National Park.

Als we eenmaal het park uit zijn, zijn we redelijk snel bij de grens van Swaziland. We logeren hier in het Shewula mountain camp. Dit kamp is opgezet om geld in te zamelen voor Aids-weeskinderen. Het is een beetje primitief maar wel schoon. We slapen met vijf personen op een kamer en eten gezamenlijk in een ruimte met heel weinig licht maar daardoor is het niet minder gezellig. Swaziland is een koninkrijk en is erg arm en daarom is Zuid Afrika er totaal niet in geïnteresseerd. Het ligt ingeklemd tussen Zuid Afrika en Mozambique.

01-11-2007 Swaziland Shewula Mountain Camp

Het is net kamperen hier, het sanitair is in een apart huisje en als er om vijf uur ’s ochtends de eerste naar het toilet moet zijn we dan ook allemaal meteen wakker. We zorgen dat we optijd bij de douches zijn zodat we niet hoeven te wachten.

Na het ontbijt rijden we naar het weeshuisproject. 42% van de bevolking hier heeft aids, daarom zijn er zoveel wezen. De grootmoeders van deze kinderen maken mandjes, kettingen en sleutelhangers en het geld wat hiermee verdiend wordt gaat naar de gemeenschap. Natuurlijk bezoeken we ook het schooltje. De kinderen zijn erg verlegen maar als we besluiten om buiten wat spelletjes  met ze te gaan doen komen ze toch wel los. Schipper mag ik overvaren…… altijd leuk en zo wordt het een hele leuke ochtend. We besluiten om wandelend terug te gaan naar het kamp en we hopen dat we onderweg een witte vlag zien hangen want dat betekend dat het lokale bier geproefd kan worden. De vlag komt in zicht; in een “kraal” zitten wat mannen te drinken en wij gaan erbij zitten in een kring. Er komt een grote zwarte schaal te voorschijn met daarin een soort bruin slootwater…..en zo smaakt het ook, zurig en zanderig. We komen allemaal niet verder dan 1 slokje.

De wandeling naar het kamp is erg mooi. Er staan hier en daar huisjes en de mensen die we tegenkomen zijn erg vriendelijk en willen allemaal wel een praatje maken. Na de lunch gaan we de berg lopend afdalen. Allemachtig wat was dat stijl! Soms ook wel een beetje eng dus; gelukkig heeft het niet geregend en is het niet glad. Het kamp is op 550 meter en nu zijn we dus op 360 meter bij de rivier. We maken een wandeling langs de rivier door het bos en dan moeten we dus weer naar boven. Pffffff dat is helemaal heftig maar we halen het allemaal en worden boven onthaald door een zingend jongetje in klederdracht! We worden een klein uurtje met zang en dans vermaakt. Lekker amateuristisch maar o zo leuk.

2-11-2007 St. Lucia, Hluhluwe

Ik ben om vijf uur al weer wakker maar Namsa onze gids hier duidelijk niet. Het duurt erg lang voordat ze is opgestart en omdat daardoor het ontbijt wat verlaat is kunnen we niet meer naar de markt in Swaziland. We moeten best lang rijden naar een rivier waar we op een boot gaan lunchen en we moeten weer de grens over terug naar Zuid Afrika. We rijden naar het privé park Pongola en gaan dus varen en lunchen. Er is ook een groep van Summum aan boord en dat is een beetje jammer; wij vinden ze namelijk niet  zo gezellig! De zon schijnt inmiddels en we genieten van het eten en de zon. We zien onderweg hele grote krokodillen; één van hen heeft een schildpad gevangen heel fraai om te zien hoe hij lekker wordt opgepeuzeld.  Ook zijn er weer nijlpaarden in het water en zien we heel veel grote vogels.

Na het varen is het nog twee uur rijden naar St. Lucia. St. Lucia ligt in de provincie Kwazulu Natal en aan de kust (Indische oceaan). We hebben een mooi hotel en na weer een gezellige maaltijd vertrekken we naar bed want morgen hebben we een vol programma. We kunnen drie excursies maken en wij hebben er voor gekozen om er helemaal voor te gaan omdat het de laatste keer is dat we wild kunnen spotten.

3-11-2007 Hluhluwe Umfulozi Park

Om zes uur stappen we in een jeep. Het is nog een uur rijden en het wordt een winderig ritje. Ook gaat er nog een jeep stuk en moeten we een stuk terug om een reserve jeep op te halen maar als dat allemaal geregeld is kunnen we het park in. Dit is het oudste wildpark van Z.A. en is opgericht door Koning Shaka. Het bestaat uit twee delen Hluhluwe en Umfulozi. We rijden eerst naar het Umfulozi gedeelte. Het valt niet mee om het wild te vinden, alleen een paar giraffen en zeebra’s in de verte dus besluiten we, na het ontbijt, naar het andere gedeelte te gaan. Hier zien we wel meer wild: wratten zwijnen, impala’s, gnoe’s, waterbokjes, aapjes, neushoorns en weer giraffen en zeebra’s. Naast de auto zien we ook een mestkever en dat is echt heel leuk om te zien. Hij heeft een grote bal die hij steeds vooruit duwt; het lijkt een uitputtend werkje maar de kever werkt hard door. Geinig!

Het aantal dieren is dus een beetje tegenvallend maar de natuur is prachtig!

Na de lunch zijn we klaar voor onze watersafari. Het gebied rond St. Lucia is een uniek gebied van wetlands langs de kust. Het is een beschermd natuurgebied met een enorme diversiteit aan fauna met als bekendste bewoners krokodillen en nijlpaarden.